Češi nejvíce využívají sdílených služeb ubytování (17 %), hned potom aut (15 %).
Za poslední dva roky zažily největší nárůst sdílené automobily, říká aktuální průzkum Anytime
Praha, 18. července 2024 – Češi mají stále více v oblibě služby sdílené ekonomiky a pod vlivem ekonomického vývoje po nich sahají stále více. Podle nejnovějšího průzkumu Anytime, který zpracovala agentura STEM/MARK, aktuálně nejvíce sdílejí ubytování (17 %) a automobily (15 %). Z pohledu největšího nárůstu za poslední dva roky si obě služby pozice vyměnily – nejvíce vzrostlo využívání služeb sdílených automobilů, a to u všech 15 % uživatelů, sdílení bydlení si pak připsalo nárůst u 14 %.
„Průzkum se zaměřil na specifika sdílené ekonomiky a preference chování uživatelů. Ukázal, že ze sdílených služeb po ubytování (17 %) a automobilech (15 %) lidé nejvíce využívají sdílená kola (10 %), sportovní vybavení (6 %), potřeby pro dům a zahradu (6 %), koloběžky (5 %) a pracovní prostory (5 %),“ říká Milan Beutl, ředitel Anytime.
Na otázku: Co v oblasti sdílené ekonomiky využíváte nově či výrazně více oproti předcházejícím dvěma letům? lidé odpověděli, že po automobilech a bydlení nejvíce zvýšili používání sdílených kol a sdílených pracovních prostor. Obojí za poslední dva roky začalo více či nově využívat 7 % Čechů. Sportovní vybavení, koloběžky a potřeby pro dům a zahradu pak 6 %.
Zmíněné chování souvisí s chytrým a šetrným využíváním moderních sdílených služeb a v neposlední řadě také s ekologickým chováním. To je podle průzkumu důležité pro 31 % zejména v posledních dvou letech, pro 30 % již několik let, 23 % toto téma neřeší a je jim to jedno a 16 % je toho názoru, že je to dokonce nafouklá bublina.
„Průzkum se také zaměřil na otázku, v čem lidé spatřují výhody carsharingu. 54 % respondentů hodnotí pozitivně to, že se nemusí starat o vlastní auto, řešit jeho výběr, nákup, údržbu, pneumatiky, mytí apod. 46 procentům respondentů se líbí, že nemusí investovat vlastní finance do pořízení vozu. 25 % hodnotí carsharing jako věc, která jim přináší svobodu a flexibilitu. 12 % lidí pak díky možnosti využívání sdílených aut nemusí pořizovat druhé auto do rodiny,“ dodává Milan Beutl z Anytime.
Průzkum pro Anytime zpracovala agentura STEM/MARK na vzorku 1003 respondenti.
Anytime carsharing od svého vstupu na trh již realizoval více než 2,5 mil. pronájmů, aplikaci si již stáhlo více než 100 tisíc uživatelů. Anytime je nejlevnějším carsharingem v ČR, auto si lze pronajmout již od 0,99 Kč/min, k dispozici jsou také aktuálně také speciální letní tarify.
Comments