Stále více mladých Čechů upřednostňuje dovolenou v zahraničí před tuzemskem. Nejnovější data ukazují, že 65 % Čechů plánuje dovolenou v zahraničí, a tento trend je u mladých ještě výraznější. Proč tomu tak je a kam nejraději vyrážejí? Milan Zeman, ředitel strategie agentury myTimi, prozradil hlavní důvody této změny.
Mladí jako cílová skupina
Jedním z hlavních důvodů, proč česká mládež upřednostňuje zahraniční dovolené, je způsob moderní marketingové komunikace zahraničních destinací. Názorným příkladem jsou letecké společnosti Ryanair a EasyJet, stejně jako cestovní portály typu Kiwi.com, které umí dokonale cílit své kampaně na mladé cestovatele. Využívají k tomu sociální sítě a moderní formáty obsahu, jako jsou trendy, memes a atraktivní vizuály, které rezonují s mladou generací. Naproti tomu kampaně pro dovolené v Česku často míří na starší klientelu nebo rodiny s dětmi a jejich prezentace na sociálních sítích bývá méně atraktivní pro mladé publikum.
Touha po exotice a uznání
Mladí lidé jsou výrazně ovlivněni sociálními sítěmi. „Chlubit se exotickým okolím, památkami nebo pláží je víc cool a na sítích získá víc lajků a zájmu než naše řeky, zelené listnaté stromy a pole, které vídáme „denně“,“ říká Milan Zeman, ředitel strategie agentury myTimi, a uvádí, že mladí získávají více pozornosti a uznání za cestování do zahraničí, což posiluje jejich motivaci cestovat mimo Česko. Tento sociální tlak vytváří silný motivační faktor, který přispívá k jejich volbě vycestovat na dovolenou do zahraničí.
Cena a dostupnost
Náklady na dovolenou hrají také významnou roli. Tuzemské hotely a pobyty bývají často stejně drahé nebo dokonce dražší než zahraniční destinace. „Země jako Thajsko, Vietnam, Kambodža, Chorvatsko, Itálie nebo Řecko nabízejí skvělé zážitky za velmi přijatelné ceny,“ uvádí Milan Zeman. Zmíněné asijské země lákají turisty svou unikátní kulturou, kuchyní a relativně nízkými náklady na pobyt, a proto jsou mezi mladými cestovateli ve spojení s touhou zažít nezapomenutelné zážitky a dobrodružství mnohem žádanější než tuzemská místa.
Proč je Česko upozaděné?
I když Česko nabízí nádhernou přírodu, historická města a kulturní památky, mladí lidé je často vnímají jako méně atraktivní ve srovnání se zahraničními lokalitami. Místní turistické destinace, jako jsou malebné české vesničky, krásné hrady a zámky či přírodní parky, sice mají svou jedinečnost a kouzlo, ale mladým tam mnohdy může chybět „wow“ efekt. Navíc, jak už bylo zmíněno, ekonomické aspekty a efektivní zahraniční marketing nepřetržitě hrají svou roli.
Mezinárodní průzkum o cestování mládeže
zdroj: Tisková zpráva WYSE | 8. března 2023
Cestování mládeže je dlouhodobě považováno za významný segment mezinárodního cestování, a to jak z hlediska počtu uskutečněných cest, tak z hlediska objemu výdajů. Výzkum, který provedla WYSE Travel Confederation, to v průběhu let neustále potvrzuje.
V roce 2002 se odhadoval podíl mezinárodních příjezdů ve věku 15 až 29 let na 21 % a v roce 2012 se zvýšil na 23 % . Nejnovější výpočty ukazují, že podíl mladých lidí na mezinárodním cestování zůstal v roce 2019 stabilní na 23 % mezinárodních příjezdů.
Tato čísla potvrzují významný nárůst celkového objemu mezinárodních cest mládeže, a to z necelých 150 milionů v roce 2002 na více než 330 milionů v roce 2019, což představuje nárůst o více než 126 %. Tento růst byl z velké části způsoben zvýšenou účastí mladých lidí na cestování a četností cestování a expanzí nových trhů cestovního ruchu v rozvíjejících se ekonomikách, zejména v Asii a Latinské Americe. Údaje z průzkumu WYSE Travel Confederation New Horizons mezi mezinárodními mladými cestovateli ukazují rostoucí frekvenci mezinárodních cest, a to až z průměrných 1,7 dlouhých cest (více než 7 nocí) v roce 2007 na více než 2 dlouhé cesty ročně v roce 2017 (nárůst o více než 20 % za deset let).
Ve stejném časovém období také vzrostly výdaje na trhu cestování pro mladé. Odhadované výdaje na cestování mládeže dosáhly v roce 2019 rekordních 295 miliard EUR (333 miliard USD). To je podstatně více než odhadované výdaje ve výši 114 miliard EUR (136 miliard USD) v roce 2005.
Celkově lze konstatovat, že globální trh cestování pro mladé trvale významně přispívá k mezinárodnímu cestování. Do budoucna se očekává, že tento příspěvek bude pokračovat i v budoucnu. Očekává se, že počet mladých lidí ve věku 15 až 24 let bude do roku 2040 nadále růst na více než 1,3 miliardy. V příštím desetiletí dojde k velkému skoku v podílu celosvětové mládeže, i když po roce 2030 se tempo růstu zmenší.
Celou tiskovou zprávu a statistiky najdete na wysetc.org
תגובות