Češi mají letos v plánu v průměru čtyři letní výlety, 54 % z nich vyrazí do zahraničí, 39 % bude cestovat po Česku a 44 % stráví letní dovolenou doma. Vyplývá to z průzkumu* nákupní platformy Allegro z června letošního roku. Data dále ukazují, že se letní období promítá i do nákupních trendů. Nejvíce tak zákazníci o prázdninách nakupují oblečení a kosmetiku – právě za ni Češi dle Allegra utrácí nejčastěji kolem 300 Kč měsíčně.
Období letního cestování je v plném proudu, přičemž alespoň nějakou dovolenou plánuje více než 70 % Čechů. I přes zvyšující se ceny v oblasti ubytování a letenek či jízdenek 63 % z nich své dovolenkové návyky nemění, do zahraničí cestuje více než dříve jen 8 % Čechů, naopak méně zahraničních výjezdů než v minulosti plánuje pětina z nich.
Vede cestování za jídlem a turistikou, někteří vyjíždí i za alkoholem
Průzkum platformy Allegro ukazuje, že většina Čechů (72 %) pojí své plány s návštěvou konkrétní destinace, během které více jak polovina z nich objíždí své příbuzné či kamarády. Necelá třetina (29 %) vyjíždí také za ochutnávkou místních potravin a delikates, někteří pak mají cesty spojené i s ochutnáváním alkoholu. Vedle toho se však v Češích nezapře ani láska k turistice, za přírodou totiž vyráží více než polovina z nich. V rámci akčních dovolených se lidé zdaleka nejvíce (67 %) věnují chůzi a turistice obecně, 28 % z nich ji chce trávit v cyklistickém sedle. Obecně si pak plány na léto častěji tvoří mladší generace, která do nich kromě sportu zahrnuje i kulturní vyžití – 43 % chce navštívit zajímavá muzea či památky a 27 % plánuje vyrazit i na některý z letních festivalů.
S obdobím letních výletů se podle dat Allegra mezi Čechy mění zároveň i charakter nákupů. V čase od června do září je totiž přizpůsobují svým sezónním aktivitám, nejčastěji tak nakupují kosmetiku (43 %), plavky (41 %) či letní obuv (29 %). V kosmetice zákaznicí sahají mimo jiné po přípravcích na opalování, které však více než polovina Čechů používá spíše příležitostně – tedy když si zrovna vzpomene.
Češi se nejčastěji mažou třicítkou a padesátkou, ženy berou ochranu zodpovědněji
Právě v používání přípravků s ochranným faktorem mají Češi stále co zlepšovat – více než pětina (22 %) SPF výrobky na tělo vůbec nepoužívá. Když už si lidé na ochranu před sluncem vzpomenou, nejčastěji sáhnou po faktoru s číslem 30 a 50 (46 %) nebo 15-25 (38 %). Přes polovinu z nich absenci SPF ve své denní rutině odůvodňuje tím, že ji nepotřebuje, 36 % pak hlásá, že ji používat vůbec nechce. Zapomínání je pak vcelku překvapivě důvodem jen pro 15 % Čechů. Naopak motivace k dostatečné ochranně se mezi nimi příliš neliší – primárně jde o strach z UV záření (87 %), u žen pak také o snahu oddálit celkové stárnutí kůže (34 %). Data však napovídají tomu, že osvěta zabírá a stereotyp, že muži o sebe pečují méně než ženy, přestává platit. Přes 48 % českých mužů uvádí, že SPF používají již několik let a dalších 14 % s tím nedávno začalo.
Letním nákupům dominuje oblečení a doplňky, zájem je také o sportovní výbavu
Kromě kosmetiky však Češi při svých letních online nákupech sahají třeba i po sportovním vybavení. Z průzkumu Allegra vyplývá, že 18 % z nich kupuje během sezóny trekové boty, 11 % cyklistickou výbavu a zodpovědní cestovatelé investují i do turistických příruček či cestovní sadě pro první pomoc. Nechybí ani zmíněné nákupy plavek nebo slunečních brýlí (28 %) - ty se těší větší oblibě u žen než u mužů, a to téměř dvojnásobně. Kromě toho zjevně chtějí být Češi pečlivě vybaveni i na pobyt na svých chatách, chalupách či ve stanu, 31 % z nich bude totiž nakupovat přípravky proti klíšťatům a komárům, 11 % pak i výbavu na kempování.
*Na základě průzkumu „Allegro nákupní trendy“ uskutečněného pro Allegro společností DANAE Sp. z o.o., a to v červnu roku 2024 na vzorku 500 respondentů nakupujících online.
O Allegro Group
Allegro, vlastnící značky MALL, CZC a WE|DO, provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Model tržiště Allegro spočívá především ve zprostředkování prodeje převážně nových produktů obchodníků, zejména prostřednictvím modelu business-to-customer, a poskytuje evropským spotřebitelům snadný přístup k nabídkám z různých kategorií, mezi něž patří elektronika, dům a zahrada, sport a cestování, děti, auto-moto, móda a obuv, zdraví a krása, knihy, média či umění.
Comments