Co je to blog
Blog se dá definovat jako webový deník s příspěvky autora - blogera o všem, co ho baví, zajímá nebo k čemu chce vyjádřit svůj názor. Blogy se zakládají z různých důvodů,
Nejčastěji jsou pro blogování využívány tzv blogovací platformy, např.: blogger.com, livejournal.com, tumblr.com, wix.com nebo word press, na kterém běží více než 75 mil webů a blogů. Zajímavostí je, že každý měsíc uživatelé wordpressu produkují 69,5 milionu nových příspěvků! Z českých služeb se využívají: blog.cz, bloguje.cz nebo webnode.cz.
Klíčem k úspěchu jakékoliv obsahové internetové stránky jsou unikátní informace, kterou čtenáři jinde nenajdou. Autoři oblíbených blogů jsou oborově specializovaní a originálním obsahem doplněným svými zkušenostmi a názory si budují početné publikum, hladové po dalším obsahu. Stránky Statista.com uvádějí, že jen v USA je 30 mil blogerů, kteří alespoň jednou za měsíc přidají na svůj blog nový příspěvek.
Cestovatelské blogy a deníky
Nejčastěji jsou autory zkušení turisté a cestovatelé, kteří své výlety a cesty podnikají za účelem poznání určité destinace (nejčastěji několik destinací), a získání přitom jedinečných a užitečných zkušeností, o které se poté podělí s ostatními v podobě článku, fotek a videí. Pro čtenáře mají největší hodnotu praktické rady, tipy a recenze blogera. Něčí zážitek a zkušenost je nenahraditelná informace, obzvláště při cestování.
Největší platforma v České Republice, kde turisté a cestovatelé sdílejí své zkušenosti je web Turistika.cz. Více než 3 000 blogerů zde publikuje své články. Najdete zde více než 100 000 tipů na výlet, cestopisů, praktických rad, turistických cílů nebo třeba recenzí vybavení pro cestovatele.
Význam blogerů a sdílení zkušeností v cestovním ruchu
Vzhledem k tomu, že produktem cestovního ruchu je služba, kterou nelze vyzkoušet dopředu, lidé chtějí vědět co od této služby (výletu, pobytu, zájezdu) mohou očekávat, a proto začínají s hledáním informací na Internetu. World Travel Monitor uvádí, že 75 % mezinárodních cestujících při plánování svého zájezdu hledají informace na internetu a využívají mnohem častěji recenzní stránky jako TripAdvisor, cestovatelské blogy a fóra než velké sociální sítě jako Facebook apod.
Většina blogerů nedoporučuje něco čemu sám nedůvěřuje nebo co se mu neosvědčilo, což dělá blogera autentickým a spolehlivým zdrojem informací. Články zkušených turistů nebo cestovatelů čtou lidé, kteří chtějí cestovat. "Recenzní stránky a cestovatelské blogy/fora jsou nejvíce ovlivňující sociální media z hlediska plánování výletu, dovolené a nákupu zájezdu, zejména destinací a ubytování, zatímco sociální sítě nejsou příliš populární ". (World Travel Trends Report, 2015)
Průlom vnímání blogerů destinačními společnostmi
V roce 2008 začali na Turistika.cz přidávat první turisté a cestovatelé své články. Během dvou let už tipů na výlet, tras a cestopisů byly tisíce. V roce 2010 pak rady a zkušenosti turistů na Turistika.cz vyhledalo 2 000 000 uživatelů internetu (třetina tehdejší internetové populace).
Zájem o blogery a aktivní autory příspěvků na Turistika.cz projevily téměř všechny národní turistické centrály z okolních zemí. Pravidelně využívají tyto organizace platformu Turistiky i pro svůj cestovatelský blog a. získávají své pravidelné čtenáře.
Díky mezinárodní konferenci TBEX 2018 v Ostravě už začaly s blogery spolupracovat české organizace a destinační managementy. Dle titulků zpravodajských webů slaví úspěchy!
zdroje: Blogging.com, Netmonitor.cz, World Travel Monitor, Turistika.cz
Yorumlar